Zespoły Przedmiotowe

Regulamin działalności zespołów przedmiotowych funkcjonujących w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Nowej Soli

§ 1

Postanowienia ogólne

  1. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Nowej Soli funkcjonują zespoły przedmiotowe powołane zgodnie z postanowieniami Statutu Szkoły.

  2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.

  3. Skład osobowy zespołów przedmiotowych określa dyrektor szkoły uwzględniając specyfikę nauczanych przez nauczyciela przedmiotów i rodzaj zadań do wykonania.

  4. Skład osobowy zespołów przedmiotowych może ulec zmianie w ciągu roku szkolnego.

 

§ 2

Zespoły przedmiotowe

  1. Zespół przedmiotów zawodowych – przewodniczący kierownik szkolenia praktycznego Teresa Strugarek.

  2. Zespół matematyczno – przyrodniczy – tworzą nauczyciele następujących przedmiotów: matematyka, informatyka, chemia, fizyka, biologia – przewodniczący Janina Kaczmarek.

  3. Zespół przedmiotów humanistycznych – tworzą nauczyciele następujących przedmiotów: historia, geografia, język polski – przewodniczący Bogusław Rokosz.

  4. Zespół języków obcych – tworzą nauczyciele następujących przedmiotów język angielski, język francuski, język niemiecki, język rosyjski przewodniczący Iwanna Shcherbatyuk.

  5. Zespół przedmiotów sportowo – obronnych – tworzą nauczyciele następujących przedmiotów: wychowanie fizyczne, przysposobienie obronne

  6. Zespół do spraw wychowawczych tworzą nauczyciele wychowawcy, pedagog szkolny, wicedyrektor do spraw wychowawczych – przewodniczący Barbara Brzezińska.

  7. Zespól do spraw internatu tworzą wychowawcy – przewodniczący Beata Sławińska.

  8. Zespół diagnozy i ewaluacji szkoły tworzą Teresa Strugarek kierownik szkolenia praktycznego, Beata Sławińska kierownik internatu, Elżbieta Nowek zastępca dyrektora do spraw dydaktycznych oraz przewodniczący zespołów przedmiotowych – przewodniczący Regina Wąwoźna dyrektor szkoły.

 

§ 3

Zadania zespołów

  1. Zadaniem zespołów określonych w § 2 ust. 1-7 jest szeroko rozumiane doskonalenie i unowocześnianie procesu dydaktyczno – wychowawczego służące podnoszeniu jakości pracy nauczycieli i szkoły oraz zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów, umożliwiających rozwijanie talentów i zainteresowań.

  2. Zadaniem Zespołu Diagnozy i Ewaluacji Szkolnej jest organizowanie i przeprowadzanie badań z zakresu nadzoru pedagogicznego wynikającego z przyjętego planu nadzoru pedagogicznego w sierpniu na bieżący rok szkolny.

  3. Cele i zadania zespołów przedmiotowych obejmują:

  1. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

  2. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników szkolnych,

  3. dostosowanie przedmiotowych programów i planów pracy do standardów egzaminacyjnych

  4. wypracowanie stanowisk i uzgodnień do pracy z rodzicami uczniów,

  5. opracowywanie wniosków usprawniających pracę szkoły,

  6. wymianę doświadczeń pedagogicznych (lekcje otwarte, opracowanie i prezentacja ciekawych planów pracy itp.)

  7. rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów (organizacja konkursów przedmiotowych, międzyprzedmiotowych i imprez ogólnoszkolnych)

  8. opracowywanie programów i projektów szkolnych oraz ich realizacja,

  9. doskonalenie warsztatu pracy (np. projekt międzyprzedmiotowy, opracowanie testów, sprawdzianów itp.)

  10. spotkania doskonaląco – informacyjne służące wymianie doświadczeń z ukończonych przez członków zespołu przedmiotowego form doskonalenia zawodowego,,

  11. organizowanie doradztwa zawodowego dla początkujących nauczycieli,

  12. współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

  13. opiniowanie autorskich programów nauczania i projektów edukacyjnych.

  1. Zadaniem Zespołu Wychowawców jest:

  1. wymiana doświadczeń z zakresu organizacji procesu wychowawczego podczas rozwiązywania problemów wychowawczych,

  2. popularyzacja wśród uczniów i rodziców literatury popularno – naukowej, aktów prawnych i innych dokumentów, których problematyka dotyczy szeroko pojętego wychowania, profilaktyki i uzależnień, praw dziecka, praw i obowiązków ucznia,

  3. opracowywanie scenariuszy godzin wychowawczych dla klas, wymiana doświadczeń w tym zakresie,

  4. przygotowywanie tematyki szkoleń rodziców w sprawach opiekuńczo – wychowawczych (pedagogizacja rodziców),

  5. wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów,

  6. wnioskowania do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej w trudnych sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.

§ 4

Plan pracy zespołu, zadania przewodniczącego

  1. Każdy zespół przedmiotowy pracuje zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym przez dyrektora szkoły „Planem pracy zespołu przedmiotowego”, który powinien być złożony do 5 września każdego bieżącego roku szkolnego.

  2. Plan pracy zespołu przedmiotowego musi uwzględniać zadania zespołów przedmiotowych.

  3. W planie pracy zespołu przedmiotowego należy wskazać nauczycieli odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań.

  4. Do zadań przewodniczącego zespołu przedmiotowego należy:

  1. organizowanie pracy zespołu – ustalenie terminów i częstotliwości spotkań,

  2. monitorowanie rytmiczności wykonywania zadań zaplanowanych do realizacji,

  3. przedkładanie w wyznaczonym terminie sprawozdań z przebiegu pracy zespołu przedmiotowego: styczeń, czerwiec każdego bieżącego roku szkolnego,

  4. dokumentowanie pracy zespołu przedmiotowego (protokoły z posiedzeń, wypracowane materiały, raporty z przeprowadzonych badań, uczestnictwo w wybranych formach doskonalenia zawodowego itp.).

 

Nowa Sól 29.08.2011r.

 

Wnioski do pracy zespołów przedmiotowych w roku szkolnym 2011/2012

  1. Zwiększyć częstotliwość spotkań zespołów przedmiotowych.

  2. Kontynuować doskonalenie zawodowe, a szczególnie ukończenie kursów na egzaminatorów z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, biologii.

  3. Przewodniczący zespołów przedmiotowych zobowiązani są do składania w wyznaczonym terminie sprawozdań z pracy zespołów.

  4. Przygotowanie testów sprawdzających wiedzę na początku i na zakończenie roku szkolnego.

  5. Opracowywanie wniosków usprawniających pracę szkoły,

  6. Organizować wewnątrzszkolne konkursy przedmiotowe.

  7. Organizować doradztwo zawodowe dla początkujących nauczycieli.